Jeanette Schäring
Jag är fascinerad av det eko-poetiska filosofiska sensoriska tillståndet av färg inveckling och komplexitet som fluktuerar mellan växter, ljus, doft, mänskligt och mer än mänskligt, mikrobiellt liv – färgprocesser, fibrer, vatten och vårt kollektiva minne och utvecklade sinnen, - det förkroppsligande, och hur vi alla är sammanflätade i ekosfären i färg.
Tyngdpunkten för mina konstnärliga arbete, är det omfattande forskningsarbete jag gör om växter, dess färg, fibrer och ljus, växternas egenskaper och om vatten, havet och det som växer i havet. Jag gräver djupt i historian och experimenterar med växter och fibrer, och om deras mänskliga, kulturella och deras koloniala historia.Jag är intresserad av den naturliga växtfärgnings processen som en samtida konstpraktik i Antroposen. Hur ser vi på färg? Vad är färg i textilen?
Jag arbetar med färg, textil, mat och vatten som fungerar som kraftfulla kanaler för att uttrycka kulturella kopplingar, sinnen, känslor och identiteter och färghanteringens historia, liksom de sätt på vilka färg har aktiverats är avgörande i det större samtalet om färg, textil och mode och den förestående polykrisen.
Vi deltar ständigt i de kemiska processer i spår av färg, där färgen från växter kommunicerar, reagerar och anpassar sig till miljöer i kontinuerliga förändringar i biologiska processer mellan ljus, vatten, kemikalier och bakterier. Hur ser vi på färg och vad är färg.
Två av mina eko-poetiska verk visas nu på den permanenta hållbarhetsutställningen REE-FASHION på Textilmuseet i Borås.
Titel: “Allt har sin hemlighet. The Sacred Room of blue” 2023
En eko-poetisk filmessä om kopplingen mellan jäsningsprocesser av woad och indigo och våra samlade minnen av blått och tacksamhet, omtanke och samhörighet med mikrober i en djupare mening. Mitt verk och poesi har en närvaro av hjärtat, jag visualiserar blått från grönt för empati, samexistens, långsamhet och omsorg.
Blått har länge tilltalat den koloniala fantasin; det släpade europeiska fartyg på 1300 talet över haven för att bryta blått pigment från afghanska klippor och odla indigo plantager med stulen arbetskraft på stulen mark, Indigo – Blått, blev syntetisk industrins färgämne för jeans och lanserades i slutet av 1800-talet som 'kungen av blått av naturliga färgämnen".
Blått är en förveckling av kolonialt material! Blått är havet, vatten, himlen, mineraler, textil och färgning. Blått som färg berör alla aspekter på jorden. Blått blir för mig frågeställningar om både kolonialt motstånd och inte motstånd.
https://www.jeanettescharing.net/everything-has-its-secrets-the-holly-r…
Titel: The Godess of Water and Ice (2010-2024) är en av flera kreationer som jag skapade och visade i samband med forum för växtfärgning och ekologiska fibrer i Taiwan 2014. Frågan jag ställde var – Hur mycket behöver vi färga?
CV
MFA Textile Art 2006