Omstart Mode – FAS i permanent utställning - - Textilmuseet
Textilmuseet köpte under 2024 in två verk av FAS-medlemmen Jeanette ViskansDotter Schäring och ett verk av Takao Momiyama. De visas i museets nya permanenta utställning ”Omstart mode”. Det är en utställning om hur vi kan närma oss en cirkulär textil framtid med nya produktionsmetoder, och hur du som individ kan vara med och påverka. Läs mer om de två konstnärernas arbete här.
Everything has its Secret. The Sacred Room of Blue, är en ekopoetisk filmessä 2023 av Jeanette Schäring.
“ Textilmuseet skriver på sitt instagramkonto, Jeanettes möten med kraftfulla färgväxter som indigo och vejde sammanflätas med kulturhistoria och krafter bortom det personliga och fysiska. Resultatet blir ett sensuellt intrasslat tillstånd, en känsla av magi – som centreras runt en koloni av mikroskopiska mikroorganismer, bakterier, som startar anaeroba processer: Färgkypen.
Jeanette fascineras av de relationer som uppstår mellan henne och mikroorganismerna i dessa kypar. Vetenskapligt sett är dessa jäsningskärl samhällen av bakterier som över tid ersätts av nya samhällen.
Jeanette har sedan 2007 arbetat med jäsningsprocesser av vejde och indigo för att ta fram motståndskraftiga blå färgtoner. Långsamma processer, där varje kyp är som en egen individ, den behöver omsorg, näring och vila och går inte att styra. Den reagerar på alla förändringar och miljöns dynamik. Jäsningskärlen, kyparna, blir som föränderliga kroppar av färg som kommunicerar över tid och rum. De länkar också samman henne med de människor som har utfört detta hantverk i tusentals år.”
The Godess of Water and Ice (2014-2024) “är en av flera kreationer som den ekosofiska konstnären Jeanette Schäring visade i samband med en inbjudan som VIP designer vid International Symposium and Exhibition on Natural Dyes (ISEND) & World Eco-Fiber and Textile Forum (WEFT)– Toward an Eco Culture 2014 i Taiwan. Frågan Jeanette ställde var – Hur mycket behöver vi färga?
I The Goddess of Water and Ice visar Jeanette hur endast detaljer, infärgade med ekologiska långsamma processer med vejde, kan aktivera en hel yta. Plagget är gjort av lin och ekologiskt fairtrade-siden. Sjalen är av lin.”
Textilmuseet skriver på sitt instagramkonto om Takao Momiyamas verk Slottet: ”Konsten att göra en lagning som en synlig dekoration kallas på engelska för visible mending. Designfilosofin är enkel: lyft fram det vackra i vardagens slitna detaljer och ha kul medan du gör det! Ett bra exempel på synlig lagning är sashiko, en japansk broderiteknik med tusenåriga anor. I utställningen Omstart Mode kan du inspireras av konstnären Takao Momiyama @momiyamatakao, kallad Momi. Han har sina rötter i Japan, men är nu verksam i Simrishamn. Hans konstnärliga huvudtema är det japanska begreppet mottainai, det vill säga att ta tillvara. Begreppet används nästan som ett slagord för att minska världens slöseri och uppmanar till att minimera, återanvända och återvinna. Momi fokuserar också på värdet av det långsamma där processer får ta den tid som krävs.”